Vaikka Garth Butcher onkin aikaansa edellä, itse
luon vielä silmäyksen kesäkuun alkuun, ja seitsemättä kertaa Espoossa
järjestettyyn Kivenlahtirockiin.
Perjantai
Saavuimme valokuvaajani ja hyvän
ystäväni Jackie Paperin kanssa Espoon Leppävaaraan hiukan puoli yhdeksän
jälkeen illalla. Olin aiemmin päivällä poistunut Jyväskylän residenssistäni,
jossa olin käynyt kääntymässä sen verran, että olin saanut ensimmäiset
kesätenttini tehtyä – vaihtelevalla menestyksellä.
Kivenlahtirockin pysäköintialue oli
puolityhjä, mutta sitä vartioi sisäänpääsymaksua vaatien keltaliiviset
järjestyksenvalvojat, nuo kesäfestareiden tukipylväät. Maksua karhutessaan, ilmoitimme olevamme toimittajia – vallan
vahtikoiria – joilla tulisi olla vapaa pääsy kaikkialle missä eriarvoisuus ja
paheet vallitsevat.
Seuraava luonnollinen askel oli
tietenkin kysyä lehdistökorttejamme, jolloin ilmoitimme ettei meillä mokomia
läpysköjä ollut, sillä auton ajamisessa ja journalistisessa tutkimustyössä on
paljon yhteistä, kuten se ettei kumpaakaan tehdä kortilla. Kun viimein eniten
vastuussa (onko tällaisiakin) oleva järjestyksenvalvoja kysyi mitä lehteä edustamme, ja kuultuaan
vastauksen – Jyväskylän ylioppilaslehti – alkoi tätäkin jo jonkin verran
hymyilyttää. ”Ei muuta kun sisään vaan”, hän sanoi nauruaan pidätellen.
Toimittaja ja järjestyksenvalvojien häröpallo |
Emme kuitenkaan ehtineet pitkälle
ennen kuin törmäsimme seuraavaan esteeseen. Infopisteellä kävi nimittäin ilmi,
että lehdistöpassit olivat hetkeä aiemmin loppuneet kesken. Niitä oli
lähdetty valmistamaan lisää, mutta kukaan ei osannut sanoa kuinkahan kauan
hommassa mahtaisi kulua aikaa. Samaan aikaan Chisu
– johon olimme koettaneet ehtiä - veteli alueen puolella omaa keikkaansa, ja valokuvaamisessa
aina tärkeä aurinko suoritti jokapäiväistä laskurituaaliaan taivaanrannan
taakse.
Mielialaamme ei myöskään kohottanut
paikallisen suuruuden, Mätä-Ollin ilmaantuminen jonoon meidän taaksemme. Meillä
ei ollut minkäänlaista hajua kuka vittu oli Mätä-Olli, mutta puolentusinaa
vahvassa nousuhumalassa ollutta keski-ikäistä festivaaliporsasta valitettavasti
näyttivät tunnistavan tämän. Tästä seurasi noin viiden minuutin episodi
selkääntaputteluja ja korviemme juuressa kajahtelevia, toistuvia MÄTÄ-OLLI!
–huutoja. Pippurisumute olisi todennäköisesti hoitanut ongelman, mutta koska
mukaani ei ollut sellaista sattunut, jouduimme suorittamaan väliaikaisen
vetäytymisen takaisin autolle huolehtimaan kuvaajani nestetasapainosta.
Pressikortteja odotellessa |
Odotettuamme mielestämme jo aivan
liian kauan, palasimme infopisteelle, minne juuri samaan aikaan kiikutettiin
uutta läjää lehdistöpasseja. Näin saimme lopultakin nuo himotut
laminaattiläpyskät kaulaamme, ja pääsimme omalta osaltamme korkkaamaan kesän
festivaalikauden. Täytyy kuitenkin ihmetellä, miten helvetissä mediapassit edes
voivat loppua kesken? Akkreditoinnin jälkeen pitäisi olla täysin selvää, kuinka
monta median edustajaa on paikalle tulossa. Kyseessä täytyy olla joko
laskuvirhe jossain kohtaa komentoketjua, välinpitämättömyyttä järjestelyissä,
tai suoraa vittuilua journalistien arvokasta työtä kohtaan.
Ruohonjuuritason toimintaa |
Pääsimme kuitenkin alueelle asti, ja
heti ensivilkaisusta lähtien paikka loihti aivoihini mielikuvan, jota en
missään vaiheessa saanut pois: kyläjuhlat.
Keski-ikäisiä
miehiä ja nuoria teinejä hyvässä nousuhumalssa tai ympäripäissään. Jonkin
verran erilaisia huvittelukojuja sumopainista pallonheittoon ja tikkaiden
kiipeämisestä väsyneennäköiseen ihmislinkoon. Alue ei myöskään ollut järin
suuri, mutta järkyttäviä ruuhkia ei missään vaiheessa päässyt syntymään. Oli
jotenkin väljän oloista.
Olihan siellä musiikkiakin juu.
Kaksi lavaa toistensa vieressä. Kun toisella lavalla bändi lopetti, niin samaan
aikaan toisella lavalla toinen aloitti. Tällä tavoin saatiin musiikki soimaan
tauotta, mikä kieltämättä loi alueelle mukavaa festivaaliatmosfääriä. Niin, ja
olihan siellä myös Experience –teltta huvialueen toisessa laidassa, missä
pienemmän kaliiberin bändit pääsivät soittamaan sisätiloissa. Lauantain
sadekelissä tämä oli melko suuri etu.
Juuri tuohon lavojenvaihdon väliin
mekin osuimme. Chisu lauloi juuri viimeiset tahdit encorebiisistään kun
saavuimme alueelle. Ääni kuului, mutta itse artistia emme onnistuneet näkemään
ensinkään. Sitä emme kuitenkaan ehtineet kauaa harmitella, sillä viereisellä
lavalla Jukka Poika oli juuri
aloittamassa hyvän fiiliksen ja kaikenkattavan suvaitsevaisuuden levittämistä
kuuntelijoihinsa.
Jackie Paper pääsi siis päivän
ensimmäiselle kuvauskeikalleen ammattikuvaajien joukkoon. Hänen syöksyessään
kuvaamaan, muistutin vielä ettei missään nimessä hukkaisi linssinsuojusta,
kameran suojapussia, eikä etenkään itse kameraa. Ystävälläni kun on toisinaan
taipumus kadotella asioita.
Katselin touhua huvittuneena kontrastista Jackie Paperin ja muiden kuvaajien välillä.
Ammattilaisvalokuvaajilla oli äärettömän kalliin näköiset kamerat naurettavan
kokoisilla putkilla, kun taas meillä oli vain vaatimaton, auttamattomasti
vanhentunut CanonEOS 300D. Näyttää vahvasti siltä, että koska kaikilla on nykyään kamerat,
täytyy oma ammattitaitonsa näyttää hankkimalla mahdollisimman näyttävät
laitteet. Pidän tällaisia kavereita silkkoina välineurheilijoina Voisivat miettiä
miten esimerkiksi Annie Leibowitz pärjäsi 70 –luvulla sen aikaisilla kamoilla.
Suunnittelin myös meneväni seuraavalla viikolla Provinssirockin päälavan
eteen ottamaan valokuvia huoltoasemalta ostetulla kertakäyttökameralla.
Jackien palatessa valokuvaamasta,
hän oli jo ehtinyt hukata sekä linssinsuojuksen, että kamerapussin, mitkä tosin
myöhemmin löytyivät. Tästä muistuikin mieleeni vanha viidakon sanonta. Älä
ikinä, ikinä, anna kameramiehelle vastuuta.
Onneksi olimme saapuneet Leppävaaraan
suhteellisen myöhään, joten saatoimme myös poistua sieltä tavallista aiemmin.
Ainakaan ensimmäinen ilta Kyläjuhlissa ei vastannut mielikuvaani
rockfestareista. Tosin, pitkän talven jälkeen saattaa olla että aivoni ovat
jotenkin näivettyneet, ja se on pelkkä virheellinen muistikuva, että
rockfestareilla olisi paljon ihmisiä, hyvä meininki ja silloin tällöin myös
hyvää musiikkia. Tosin ikävystyneeseen olotilaani saattoi vaikuttaa myös se
harvinaisuus, että olin rockfestareilla käytännössä selvinpäin.
Tämä erikoinen tila
täytyikin sivuuttaa mitä pikemmin, joten ajoimme auton vauhdilla
Pitkänsillanrantaan, jossa Jackie tapasi bunkata. Saatuamme juomatasapainoni
kuntoon hänen kämpillään, saatoimme hyvillä mielin syöksyä Kallion yöhön.
Lauantai
Muistikuvat edelliseltä yöltä
palauttivat mieleen sen tosiseikan että olimme olleet ainakin Siltasessa.
Onneksi itse olin päässyt vauhtiin vasta verrattain myöhään, joten saatoimme
siirtyä takaisin Leppävaaraan omalla autolla. Kuvaajani sen sijaan noudatti
tarkasti Liikennel –laitoksen vanhaa neuvoa: ”jos et aja, ota”. Onneksi hän ei
ollut vielä toistaiseksi onnistunut kadottamaan itseään, vaikka aamuoluesta,
käsien tärinästä ja ketjussapolttamisesta olisi voinut muuta päätellä.
Olimme paikalla hyvissä ajoin,
tarkistamassa Jätkäjätkien tämänkesäisen keikkakunnon. Olin pitänyt ko.
bändiä kenties Suomen kovimpana livebändinä, mutta kovin kovin löysän oloista
vaikutti meno olevan Kivenlahdessa. Toki tuohon saattoi omalta osaltaan
vaikuttaa vähäinen yleisömäärä sekä sateinen sää.
Jätkäjätkät veti yleisön Kivenlahteen |
Jätkäjätkien vedon jälkeen meillä
oli muutama tunti aikaa ennen seuraavaa mielenkiintoista keikkaa, Plutonium74:ää. Olin nähnyt bändin joitakin vuosia aiemmin Ämyrockissa, mutta
silloin olin seurannut keikkaa lähinnä sivusilmällä, jonkin erittäin
intensiivisen keskustelun viedessä päähuomioni. Silminnäkijähavaintojen mukaan
tuohon tilanteeseen oli saattanut liittyä eräs koulutus- ja kirjallisuuspuolella nykyään vaikuttava ystäväni, sopiva
annos alkoholia, pari kaunista naista sekä ainakin osa nykyään jo päätoimisesti
vainaasta Kakkahätä 77 –bändistä. Saattaa myös olla ettei tämäkään pidä ollenkaan paikkaansa.
Tuon muutaman tunnin vapaa-aikamme käytimme tehokkaasti henkilökohtaiseen huoltoon. Kivenlahtirockiin palattuamme
havaitsimme, että Experience –teltan – jossa Plutoniumin oli määrä soittaa –
ohjelma oli n. tunnin verran myöhässä, syystä josta järjestyksenvalvojalla ei
ollut aavistustakaan.
Älkäämme
kuitenkaan syyttäkö onnetonta talkoolaista tästä. Hänen tehtävänään on
vain valvoa järjestystä, ei suinkaan ottaa selvää jokaisesta ongelmasta joka
keskelle rockfestareita sattuu ilmaantumaan. Sen sijaan voimme jälleen kerran
hämmästellä puuttellista tiedonkulkua ja sitä, miksi myöhästymisen syyt
tietävät tahot eivät olleet informoineet tästä eteenpäin. Kuten hyvin tiedämme,
informaation välittyminen taholta toiselle on hyvin tärkeää. Tästä tein
erittäin mielenkiintoisia lisähuomioita viikkoa myöhemmin Provinssirockissa,
mutta siitä lisää myöhemmin.
Itseäni ei tunnin myöhästyminen
olisi muuten haitannut, ellei se olisi aiheuttanut sitä, että nyt Plutonium ja Eläkeläiset
soittivat aivan päällekäin. Näin en siis saattanut havainnoida
humppaukkojen nykyistä – ilmeisesti melko selvää – keikkakuntoa. Tosin tämäkin
oli korjattavissa heti viikkoa myöhemmin Seinäjoella.
Loistava Plutonium |
Pian Plutoniumin alettua soittaa
maalliset murheet kuitenkin poistuivat jonnekin mieleni perimmäisiin sopukoihin, sillä
voi vittu että olihan huikea keikka. Plutonium 74 laittoi soitannollaan jopa
yleensä niin viileälle journalistillekin tanssikengät jalkaan. Kun keikka
tuntia myöhemmin päättyi, se tuntui päättyvän aivan liian lyhyeen. Etenkin
kiitosta täältä päin saa Ylermin upea toiminta mikrofonin ja koskettimien
takana, sekä bändin luotsaaminen isällisen lämpimällä ottella. Todellinen
bändiliideri. Todella mahtavaa menoa. Todella mahtavaa musaa. Yksi vuoden parhaista keikoista toistaiseksi.
Plutoniumhan omien sanojensa mukaan
äänittää tällä hetkellä materiaalia tulevalle levylle (edellisestä onkin jo
aikaa), ja Tavastian keikalla 6.7 pitäisi kuulla esimakua tästä.
Allekirjoittanut tahtoisi olla silloin tuossa Suomen rockpyhätössä, mutta
valitettavasti samaan aikaan järjestettävä Ruisrock ajaa sittenkin
edelle. Siellä kohtaan viimeinkin pahamaineisen Garth Butcherin - miehemme pohjoisesta, jonka maine kulkee edellä, ja totuus seuraa perässä, Lehteä lainatakseni.
Täytyy sanoa, että Plutonium
esiintymisellään periaatteessa pelasti allekirjoittaneen viikonlopun. Kaikki
muu mitä näin oli joko valmiiksi pureskeltua huttua, jotain mitä on tarjolla kaikkialla
muuallakin, tai sitten jotain sellaista mikä ei muuten vain jaksanut iskeä.
Plutoniumin jälkeen palloilimme
krapulaisen kuvaajan kanssa alueella vielä jonkin aikaa, mutta sateinen päivä
sai meidät lopulta suorittamaan taktisen vetäytymisen kohti Kallion valoja.
No ei se ihan tyhjillään sentään ollut |
Täytyypä sanoa, ettei Kivenlahtirock
nyt lopultakaan ollut kovin kaksinen juhla, ja vaikka on väärin verrata Espoon
erikoistalousalueen festivaalia Jumalan krapulapäissään luoman Korson omaan
festariin, nyt jo edesmenneeseen Ankkarockiin, niin verrataan nyt kuitenkin.
Toki Ankkarock
levittäytyi etenkin loppuaikoinaan paljon Kivenlahtirockia suuremmalle
alueelle, ja toimi varmasti muutenkin paljon suuremmalla volyymilla, mutta
silti Kivenlahtirockista ei ainakaan vielä Ankkarockin manttelinperijäksi ole.
Kenties määrätietoisella ja pitkäjänteisellä kehitystyöllä Kivenlahti voi
täyttää Ankkarockin jälkeensä jättämät saappaat Etelä-Suomen omana
rockfestivaalina. Ja puhun nyt siis yleisestä rockfestivaalista, eli en esim. Tuskasta
joka on profiloitunut hevifestariksi, enkä Flowsta, joka loistavista
bändeistä huolimatta saa allekirjoittaneessa aikaa oksennusrefleksin. Sen
täytyy varmasti johtua niistä vitun itseriittoisista hipsterionanoijista
iPadeineen ja marenginvärisine maailmantuskineen. Kukas sen osuvasti laittoikaan:
”jos puu kaatuu metsässä eikä kukaan ole kuulemassa, ostaako hipsteri
tapahtumasta tehdyn soundtrackin”? Siis Flow – liian mainstreamia
meikäläiselle.
Kivenlahden laimeudessa voi tietysti olla
kyse myös miljööongelmista. Eihän rockfestari vain sulaudu
erikoistalousalueelle kaikkien niiden ylemmän keskiluokan
konservatiivikusipäiden sekaan kuin Korsoon, joka on huomattavan punkimpi
paikka kaikkine hyvinvointiyhteiskunnan sosiaalitapauksineen.
Tuhkakuppien nerokasta asettelua |
Kivenlahden ilmoittama yli 10 000
kävijää kyllä hämmästytti itseäni, sillä vaikutti siltä että paikalla olisi
ollut hädintuskin 3 000 ihmistä per päivä, mutta ehkä oma arviointikykyni
heittänee tässä asiassa. Myös monet käytännön asiat tuntuivat erittäin
puolinaisesti tehdyiltä, esim. jo edellmainitsemani sekoilu pressikorttien
kanssa. Myös ainakin osasta tupakointipaikkoja puuttuivat tuhkakupit kokonaan
perjantaina. Lauantaina tämä asia oli korjattu, laittamalla kolme
tumppiämpäriä päällekäin. Samoin parantamisen varaa oli myös lehdistön
tiloissa, joita ei ollut. VIP – alueelle sentään pääsimme, mikä
siis tarkoitti aidattua olutbaaria lavojen välissä jossa olut oli aivan yhtä
vitun kallista kuin muissakin olutteltoissa (7 euroa stobe).
No, tulipa Kivenlahtikin koettua,
vaikka viikonlopun parhaat annit irtosivatkin Kallion baareista. Herätessäni sunnuntaina
valoisasta, pienestä yksiöstä muiden paikallaolijoiden vielä uinuessa oli
ensimmäinen ajatukseni saada jotakin juotavaa, ja toinen ajatukseni, että
Provinssirock alkaisi vain muutaman päivän päästä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti