Lauantai 02.06.12 Mannheim
– Erfurt (n. 340 km)
Koska emme vielä tämän
kiertueen aikana olleet päässeet kokemaan ihanaa E40 –tietä, ajoimme sitä
pitkin Erfurtiin, joka sijaitsi aivan toissailtaisen keikkapaikkamme Jenan
vieressä. Erfurtin show tulisi olemaan myös viimeinen Aleksin kanssa, jonka
jälkeen hän lentäisi takaisin Suomeen. Kun lapin kesä kutsuu, on siihen
vastattava.
Ammattilaiskuvaaja ja valot |
Erfurtin tuomiokirkko |
Seuraavana päivänä Katri
kertoi Dance Parkin mielenkiintoisesta käytännöstä, jossa jokaiselle
asiakkaalle annettiin henkilökohtainen kortti, jonne ladattiin kaikki illan
aikana tehdyt ostokset, jotka maksettiin kassalla vasta paikalta poistuessa.
Mielenkiintoista, mutta en usko että tuollainen periaate toimisi kovinkaan
jouhevasti Suomessa.
Sunnuntai 03.06.12 Erfurt –
Basel (n. 590 km)
Sveitsi. Upeat maisemat. Lumihuippuiset
vuoret jotka tavoittelivat kirkkaansinistä taivasta. Vuorten alemmilla
niityillä laiduntava nautakarja, kuin suoraan Milka –suklaan mainoksesta.
Solisevat vuoristopurot, jonka kristallinkirkkaan veden nuorentava vaikutus sai
kylmät väreet selkäpiihin. Loistavassa kunnossa olevat asfalttitiet, jotka
serpentiinimäisesti kiemurtelivat yhä ylöspäin näiden majesteetillisten vuorten
rinteitä, silti sopeutuen täydellisesti maisemaan ollen yhtä luonnon kanssa.
Kaupungit kiiltäviä, kadut puhtaita roskista, ei pakokaasua vaan enimmäkseen
sähköllä kulkevia ajoneuvoja. Vastaan kävelevät ihmiset onnellisia, jatkuvasti
hymy huulilla. Maailman edistyksellisin maa.
Hulvatonta aikaa Sveitsissa |
Basel ja uusi vahvistus, Janne |
Maanantai 04.06.12
Basel – Pariisi (n. 580 km)
Pariisi. Alkuvaikutelma
täytti kaikki odotukset, toisin kuin Sveitsin kohdalla. Sitten, jätettyämme
Emilyn asunnolle jossa hänen äitinsä oli (Emilyllä oli illalla soolokeikka,
meillä muilla vapaailta), siirryimme Vanhalla Sotakaakilla kohti omaa
motelliamme.
Motelli löytyi kyllä
helposti, mutta oletteko ikinä koettaneet löytää parkkipaikkaa Pariisin
keskustasta viisimetriselle autolle iltapäiväruuhkassa? Ei kannata edes
yrittää. Pariisin liikenne oli aivan helvetillistä, pisteenä i:n päälle
kaksipyöräiset ajoneuvot jotka sujahtelivat jatkuvalla syötöllä ohitsemme
oikealta ja vasemmalta mitä pienemmistä väliköistä.
Lopulta, etsittyämme
parkkipaikkaa lähes tunnin, tunsin kuinka Kaakin vaihteisto sanoi itsensä
lopulta irti. Yli kaksikymmentä vuotta vanhoja automaattivaihteisia
jenkkivänejä ei selvästikään ole suunniteltu edellämainitun kaltaisiin
operaatioihin. Vaihteet eivät enää tahtoneet mennä silmään, vaan aina
liikkeelle lähdettäessä ja kaasua painaessa, vaihteisto löi jonkin aikaa
tyhjää, ennen kuin auto lopulta nytkähti väsyneesti liikkeelle.
Vihdoin, kun tilanne alkoi näyttää toivottomalta
huomasimme yksityisen parkkihallin, jonka eteen pysäytin auton
pysäköintikieltoalueelle, Junnun syöksyessä tiedustelemaan löytyisikö sieltä
paikka myös meille. No eihän sieltä löytynyt, mutta parkkihallin
asiakaspalvelijat neuvoivat että kulman takana pitäisi olla yleinen
parkkihalli, jossa pitäisi olla tilaa myös meille.
Junnun lähtiessä jalkaisin
tiedustelemaan asiaa, ja antaessamme uupuneen Kaakkimme levätä, pistin kaikessa
rauhassa tupakiksi auton vieressä. Olin tuskin henkoset ehtinyt nauttia, kun
eteemme pysähtyi musta siviiliauto, laittaen hätävilkut päälle. Kiinnostuneena
seurasin hetken aikaa, mitä kuski mahtoi toimittaa. Siinä vaiheessa kun edellä
olevan automme kuljettaja alkoi suorittaa autostaerkanemisliikkeitä, jotakin
sakkolapulta näyttävää kädessään, menetin mielenkiintoni tyystin tätä Ranskan
tieliikennelaitoksen tarjoamaa rahallista avunpyyntöä kohtaan, ja katsoin
paremmaksi poistua Kaakin selässä rikospaikalta taakseni katsomatta.
Pariisin näkymämme |
Maksettuamme yön
pysäköinnistä nimellisen 32 euron korvauksen, päätimme kuitenkin jättää
autohuolet huomiseen, ja siirtyä hotellille nauttimaan henkilökohtaisesta
huollosta ja paikallisesta Pastisista. Itsemme kuosiin saatettuamme,
lähdimme etsimään jotakin suuhunpantavaa.
Aiemmin useasti
paikkaansapitäväksi todistettu teoria yllätti itseni pitämällä jälleen kerran
paikkansa: ruokapaikan etsiminen neljän hengen seurueessa ei ole yksinkertainen
asia, sillä konsensusta on erittäin hankala saavuttaa.
Lopulta kuitenkin
päädyimme yhteisymmärrykseen ja siirryimme aterioimaan aitoon italialaiseen
pizzeriaan – ja mikä onnenpotku se olikaan. Pizzat olivat toki hyviä, mutta
ruokaa tärkeämmäksi muodostui ulkomailla aina yhtä arvokas paikalliskontakti.
Sacré Coeur |
Monique oli Pariisilainen
runoilija, joka oli nuorempana kiertänyt maailmaa viidentoista vuoden ajan,
ennen paluutaan Pariisiin. Hän oli viettänyt myös aikaa 80 –luvulla kuuluisassa
Shakespeare & Co. –kirjakaupassa, mikä olikin onnenpotku. Tämä kirjakauppa
oli kuulunut ehdottomiin ykkösmatkakohteisiini Pariisissa Heilurin ohella,
mutta ilman tapaamista Moniquen kanssa olisin unohtanut autuaasti mokoman
putiikin.
Pariisi täydenkuun aikaan |
Lopulta tiemme kuitenkin
erosivat, mutta tätä ennen kutsuimme heidät seuraavan illan keikalle, ja
vastavuoroisesti he neuvoivat meille parhaan reitin Sacré Coeurille. Ja
todella, kun lopulta olimme huipulla, oli kirkko kukkulan päällä selkiemme
takana, ja edessämme levittäytyi öinen Pariisi, jonka katoilla täydenkuun valo
loisti.
Tiistai 05.06.12. Pariisi
- Umberto Eco; Foucaultin heiluri (suom. Tuula Saarikoski) -
Siinä se heiluu menemään |
Pariisissa on miljoona
nähtävää asiaa, mutta siitä lähtien kun luin yhden parhaista kirjoista joita
olen milloinkaan lukenut, Tekniikan museo ja Heiluri ovat aina olleet
ykkösmatkakohteeni Pariisissa. Heilurin näkemisen eteen täytyi uhrata mm.
Riemukaari, Louvre, sekä Eiffelin torni (näin sen tosin lentokoneesta). On
kuitenkin selvää, että näin lyhyellä visiitillä on tehtävä kompromisseja, ja
aivan yhtä selvää on, että myöhemmin Pariisiin on mentävä uudelleen enemmän
aikaa käsissään.
Shakespeare & Co. |
Kauppa oli pelkkää kirjaa
katosta lattiaan, ja sen toisessa kerroksessa oli paikan perustajan, Sylvia
Beachin muistokirjasto, jossa sai viettää aikaa ja lueskella sieltä löytyviä
teoksia. Tuo samainen yläkerta oli aikanaan myös toiminut kirjailijoiden ja
muiden taiteilijoiden oleskelu- sekä nukkumapaikkana.
Edellisiltainen
tuttavuutemme Monique kertoi itse viettäneensä aikaa kirjakaupassa 80 –luvulla.
Eräänä päivänä, kun liike oli ollut kiinni, ja Monique oli ollut yksin paikalla
toisessa kerroksessa lueskelemassa, hän oli alkanut kuulla outoa rapinaa.
Hetken kuunneltuaan, Monique oli myös paikallistanut tuon äänen lähteen.
Kirjakaupan silloinen omistaja (ei mikään nuori mies enää) oli kiipeämässä
sisään oman liikkeensä toisen kerroksen ikkunasta.
Kun omistaja oli lopulta päässyt sisäpuolelle, hän
oli ensimmäisenä syöksynyt jääkaapille. Tämä siksi, että siihen aikaan oli
ilmeisesti tapana säilyttää laittomia aineita jääkaapeissa. Kirjakauppias oli
siis ratsaamassa omaa liikettään. Valitettavasti en muistanut kysyä Moniquelta,
oliko kauppias löytänyt mitään noiden taiteilijanrenttujen jäljiltä, mutta
jotenkin jäin sellaiseen käsitykseen, että sillä kertaa hän oli vetänyt
vesiperän. Monique kuitenkin muisteli lämmöllä noita menneitä aikoja, joita
emme saa enää takaisin, mutta jotka kuitenkin elävät aina muistoissamme.
Se on siinä |
Iltaamme kuitenkin piristi
suunnattomasti kun Monique ja Joe saapuivat kuin saapuivatkin
seuraamaan keikkaa, ja Moniquen reaktioista päätellen musiikki tuntui osuvan
jonnekin syvälle. Lyhyet hyvät hetket voivat todella pyyhkiä pois monia
huonoja.
Matka hotellille
autonromulla olikin allekirjoittaneen viimeinen kuskin homma tuolla matkalla,
ja mikä katastrofi se olikaan. Lyhyt matka, jonka aikana sattui yksi erittäin
läheltä piti –tilanne, sekä yksi aivan liian läheltä piti –tilanne. Huomasi
kyllä ettei vireystila enää jaksanut kantaa aivan päätyyn asti.
Toki, oma mielipiteeni on
se että auton ja kuljettajan suhden on erittäin hienovarainen. Jos hyvän kuskin
alla on toimiva auto, jota on miellyttävä ajaa, se ei aiheuta mitään ongelmia.
Ongelmia syntyy siinä vaiheessa, jos joko kuski tai auto ei toimi. Tuolla
viimeisellä pätkällä kuski ei toki ollut parhaimmillaan, mutta osan virheistä
laitan sen piikkiin, että jouduin kuluttamaan aivan liikaa huomiokykyäni Vanhan
Sotakaakin liikkeellä pitämiseksi, eikä siitä riittänyt enää vaadittavaa määrää
liikenteen seuraamiseksi. Auton ja kuljettajan täytyy pystyä toimimaan
saumattomasti yhdessä. Täytyy olla Zen.
Kotimaata näkyvissä |
Mitä Euroopasta sitten jäi
käteen? Paljon kauniita paikkoja, hyviä ihmisiä ja hauskoja tilanteita.
Varjopuolena täytyy sanoa että kiertueen suunnittelu petti monella tasolla:
välimatkat olivat välillä aivan naurettavia, kuten myös se, että jouduimme
jatkuvasti sahaamaan samoja teitä edestakaisin. Lisäksi paljon huomautettavaa
olisi artistien kohtelusta keikkapaikoilla. Pitäisi varmaan alkaa kuskin
ammatin lisäksi kiertuemanageriksi, ja alkaa tappelemaan tosissaan paikallisten
promoottorien kanssa saavuttamattomista eduista.
Vaarallisen lajin (tupakoitsijoiden) näyttelyhäkki, Arlanda |
Oman osuuteni reissusta hoidin omasta mielestäni
helvetin hyvin. En kolaroinut, ja kaikki pääsivät hengissä takaisin kotiin. Kuten
Stephen Malkmus asian niin oivallisesti ilmaisee: ”Done is good, but done well
is so much fucking better”.
Erikoiskirjeenvaihtaja Callahan päättää
Euroopan raporttinsa tähän. Seuraavana vuorossa lyhyt selonteko Kivenlahtirockista,
jonka virallisen osuuden voi jossain vaiheessa lukea myös Jyväskylän Ylioppilaslehden
nettisivuilta.
Kivenlahtirockin jälkeen
on vuorossa tiukka reportaasi Provinssirockista, ja voi luoja mitkä
bileet meillä siellä olikaan. Sääli niitä jotka eivät päässeet paikalle vaikka
olisivat halunneet. Ei sääli niitä jotka eivät edes halunneet.
Hyvää juhannusta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti