Juhannus on lusittu. Mitä jäi käteen?
Enemmän hilseilevän punainen kuin kullanruskea
palovammoitus, parisenkymmentä tuskallista itikanpuremaa, kolme paarmanpuremaa,
yksi mökkitikanpurema sekä Sähkögalaktisen klubin esitelehtinen.
Kyllä, kiemurreltuani jälleen kerran pölyisellä
linoleumilattialla aseveljeni B. Callahanin uusien blogipäivitysten tuottaman
mielipuolisen kateusraivon vallassa, päätin järjestää itselleni eräänlaisen
kahden pennin vastineen ystäväni Euroopankiertueelle. Nimittäin: oululaisen
(ilahduttavan viriilin) kirjoittajayhdistyksen, Huutomerkin, uusin
Hallaus-lehti julkistettaisiin klubi-illassa juhannusviikon
tiistaina.
Päätin ottaa osaa kinkereihin, sillä arkielämäni on viime aikoina
muistuttanut miedon paperiliiman syöntiä: suussa viipyilee ulosteen maku ja
vatsassa temmeltää goblinien räjähdepartio, mutta toiveet tajuntaa
laajentavista visioista saa unohtaa.
Olin käynyt tähänastisessa elämässäni aiemmin bändien
levynjulkaisutilaisuuksissa sekä todistanut joitamia kirjajulkkareita
kirjamessujen humussa. Mutta varsinaisissa lehdenjulkaisujuhlissa en ollut
käynyt. Sen verran, mitä olen sanomalehdissä ja asiapitoisissa
aikakausjulkaisuissa huseerannut, uusia numeroita ei näissä medioissa juuri
fanfaaroida – suurimmat bileet ovat olleet toimittajakunnan haukkuminen pataluhaksi ylipitkäksi venähtäneessä maanantaiaamun palaverissa. Joten, en
oikein tiennyt mitä odottaa.
Tervasoihtu. |
Sen tiesin, että iltama järjestettäisiin Oulun torinrannassa Tervasoihdussa, joka ainakin paikkana on erittäin miellyttävä: vanha tervantuoksuinen hirsiaitta kolmessa kerroksessa.
Tiesin myös, että illan ohjelmassa olisi ainakin uutukaisnumerossa julkaistujen tekstien lausuntaa kirjoittajien toimesta (valitukset passiiviagentin käytöstä voi suunnata tänne). Tiesin tämän siksi, että Hallauksen päätoimittaja Jarkko Lauri oli männäviikolla kysellyt sähköpostitse tämän numeron kirjoittajilta, josko he suostuisivat antamaan elävän näytteen tuotoksistaan. Itsehän suostuin.
Kyllä. Tekstini julkaistiin Hallauksessa. YEEEEAAAAHHH!!! Ja päätin ottaa kaiken irti tästä äärettömän epätodennäköisyysmoottorin generoimasta anomaliasta.
Sen, minkä eksoottisissa maisemissa,
Kerouac-henkisessä samoilussa ja matkailun avartamassa maailmankuvassa olin
alkukesän aikana hävinnyt, ottaisin nyt takaisin raivokkaan ja epätoivoisen
itsekorostamisen muodossa.
"Taiteilijan" omakuva "nuoruuden"
vuosilta
Saavuin torinrantaan ympäristöystävällisellä mummomallin
polkupyörällä pitkät hiukset vapaana hulmuten, tiukat, moreeninpunaiset farkut
ja musta outlaw-paita ylläni, akustista kitaraa vapaassa kädessäni kannatellen.
Vasenta rannettani ympäröivät eksoottisista maista matkoilla kerätyt
rannehärpäkkeet, jalkateriäni hiostuttivat hampusta ja kierrätetystä
autonrenkaasta valmistetut, antikorporaatiohenkiset Blackspot Unswoosher
-tennarit. Ympärilläni leijaili siis valheellinen tarkasti laskelmoitu taiteellisuuden
vaikutelma.
Olin päättänyt nimittäin kolme päivää ennen tapahtumaa
up the ante ja - en suinkaan lausua huonosti ääneen lukemiseen
soveltuvaa novellintapaistani - vaan esittää kitaran kera pahaa
aavistamattomalle yleisölle edesmenneen mielikuvitusystäväni Morgoth Roivaisen
hempeän rakkausballadin "Paskaa muovia".
Olin, nähkääs, vuorenvarma, että kyseessä olisi noin kymmenen hengen sisäänpäinlämpiävä, mutta armollisen pieni kirjallisuussakin pubi-istuskelu. Voisin siis lyödä ns. läskiksi.
Jarkko Lauri, meditaatiopose ja etusormeni. |
Saavuin tapahtumaan tapani mukaisesti aivan liian aikaisin.
Tervasoihdun kakkoskerroksessa minua odottivat vain nippu uusinta numeroa
pöydällä, Hallauksen primus motor Jarkko Lauri pöydän nurkassa meditoimassa sekä lavalla kajarit ynnä
instrumentit, jotka oli tuonut paikalle selkeästi jokin oikea bändi. Reteä
suunnitelmani esittää musiikkia neljän soinnun kitarataidoillani alkoi
tuntua hassunhauskalta idealta.
Lehteilin pöydällä lojuvaa koevedosta Hallauksesta ja
mietin, mitä tuleman pitää. Hallaus. Se on lehtenä eräänlainen pikku-Parnasso.
Tai eipä sittenkään: Parnassossa,
Nuoressa Voimassa ja useimmissa muissa kirjallisuusalan lehdissä sisältö on
voittopuolisesti muuta kuin fiktiota - esseitä, kritiikkiä, havaintoja
kirjallisuuden nykytilasta, melkeinpä mitä tahansa muuta kuin runoa tai
proosaa.
Hallaus taas asettuu toiseen ääripäähän ja pitää sisällään lähinnä
pääkirjoituksen ja täyslaidallisen novelleja, lyriikkaa, sarjakuvataidetta ynnä
muuta asiaankuuluvaa. Formaatilla on puolensa ja puolensa. Usein lyhyestä
tarinasta toiseen, fiktiomaailmasta toiseen hyppiessä väsyy henkisesti - sitä kaipaisi
jotakin lyhyttä, nasevaa, jalat maan pinnalla olevaa välipalaa vaikkapa
kirja-arvostelun muodossa, jotta jaksaisi taas lisää.
Mutta kaiken kaikkiaan, olen kyllä erittäin kiitollinen
Hallauksen olemassaolosta, koska paperimuotoisia, lehden mallisia
julkaisukanavia ei liiemmin kaunokirjalliselle tekstille maassamme ole. Ellei
sitten kirjoita tiukasti rajattuun formaattiin, kuten Reginan naisen unelmat
tai Jallun miehen unelmat, tahi löysemmin rajattuun genreen, kuten scifi,
fantasia tms.
Ei genreen tai formaattiin kirjoittamisessa sinänsä ole mitään
vikaa – monasti se toimii inspiroivana rajoitteena. Mutta mihinkään varsinaiseen
genreen kuulumattomalle, varsinkin vähän nimeä saaneen kirjoittajan
shössönshössöntekotaide kokeelliselle tekstille voi olla vaikea löytää
paikkaa.
Joopa joo, nettihän on julkaisutilaa pullollaan,
kirjoitapas, poijka, sinne! Mutta nettiä ei voi laittaa kirjahyllyyn. Tai voi
sen nettijulkaisun laittaa, jos sen printtaa. Mutta se näyttää paskalta. Miksi
se pitäisi sitten väen väkisin saada sinne kirjahyllyyn? Siksi, että
kirjahyllyt ovat hiton kivoja. Period. Fyysiset kirjat ovat hiton kivoja. Ne
näyttävät hyvältä. Ne tuntuvat hyvältä. Ne kuulostavat hyvältä. Useimmat
haisevat hyvältä. Maku ei ole kummoinen, mutta neljä aistia viidestä on aika
hyvin.
Nyt tarkkana. Paljastan elämän tarkoituksen ennen seuraavaa väliotsikkoa.
Mikäli
joku on vielä samanlainen paperituotteita arvostava reliikki kuin minä, voisi
hän vinkata, että saahan niitä omakustanteita tehtyä... mutta pitääkö alkaa
edes perustelemaan, miksi omakustanne on tässä tapauksessa huonompi vaihtoehto kuin establoitu lehti?
Ei
ole valmista yleisöä. Ei pääse tutustumaan muihin kirjoittajiin samalla tavoin
kuin esim. oikean lehden lehdenjulkkareissa. Pitää käyttää aikaa
epäolennaiseen, kuten ulkoasun ja taiton säätämiseen, ja lopputulos on
todennäköisesti karsea. Omakustannekirjailijalle/lehteilijälle koituu
harrastuksestaan kustannuksia. Aikaa kuluu markkinoimiseen, mahdollisesti
painon kanssa touhuamiseen ja kaikennäköiseen epäolennaiseen. Lukijakunta jää todennäköisesti suppeammaksi, ellei ole erittäin hyvä mainosmies tai saa vetoapua tutulta kulttuuritoimittajalta.
Olennaista: vessakirjoitusten aatelia. |
Älkää käsittäkö väärin. Minusta on oikeasti hienoa, että omakustannemahdollisuus on olemassa ja
nykyisin niinkin helppoa kuin se on. Etenkin eräät tuoreet runoilijat ovat
onnistuneesti ylittäneet julkisuuden ja "oikean kulttuurilehdistön"
julman kynnyksen nimenomaan omakustanteilla, jopa itse käsin painamillaan
kokoelmilla.
Mutta omakustantamisen idea ja funktio ovat eri kuin
kirjallisuuslehden. Ne täydentävät toisiaan, eivät kilpaile. Siitä kai
edellinen jaanaus. Näen nimittäin mielessäni jonkun valopään, joka on
ehdottamassa, että kulttuurilehdet tulisi lakkauttaa, määrärahahanat
taiteilijoille sulkea ja omalla työllään pitäis "taiteilijoiden"
elättää itsensä ja muuta, kun koska se on niin turhaa rahanmenoa ja hinttien
touhua eikä sillä menolla viljellä kunnon perunaa ja veteraanit.
Jos joku ei vielä ole lähtenyt livohkaan saarnani tieltä, voisin jatkaa illasta. |
Havahduin mietteistäin ja tajusin, että ilta oli alkamassa. Totta kai paikalle oli näköjään tulossa oikeita muusikoitakin esiintymään, ai kun kiva. Myöskään toiveeni kymmenen
hengen yleisöstä ei täyttynyt, vaan saisin esittää kahtena iltana
vartin ajan harjoittelemani neljän soinnun ja kahdenkympin kitaran piisin miltei neljällekymmenelle
taidetta kuulostelemaan tulleelle korvaparille. Ai, kun kiva.
Laurin Jarkko esitteli
lehden ja pahoitteli, ettei varsinainen painos ollut ehtinyt ahnaiden lukijain
hyppysten saataville, kiitos Tamperelaisen painopaikan sohlausten. Mutta
hätäkös tässä, eivätpä ne jutut viikossa vanhene. Lukemisen aloitti Raija Glad
läheisen ystävän hautajaisista kertovalla novellillaan, jonka lopun juonikoukku sopi
erittäin hyvin ääneen luettuun tekstiin. Vaan enpäs paljasta sitä tässä, jos
joku vaikka innostuisi ostamaan uusimman Hallauksen tämän raivoisan
sissimarkkinointini innoittamana.
Seuraavana mikkiin tarttui Sanna-Maija
Karjalainen. Vaikka en olekaan mikään armoitettu runoilija-Orfeus, on hyvää
runon lausuntaa aina ilo kuunnella. Ulkoa opettelu kannattaa: Sanna sai hyvän
rytmin ja eläväiset äänenpainot runoihinsa, aivan toista kuin jokin paperista
tankkaus. Oli muuten neitsytlausunta neidillä runojen saralla, ei olisi
uskonut.
Pasi Nurmikumpu lausuu. |
Ja nyt: vuorossa oli Garth Butcher, a.k.a. Morgoth
Roivainen. Kädet tärräsivät samppanjavispilöinä ja kitarakin oli niin vitun
vireessä. Mutta peitin epävarmuuteni syvällä kerroksella lageria ja
rehvakkaalla maailmanmiehen esiintymisellä.
En hämännyt ketään.
Illan kirjallisen annin päätti Pasi Nurmikumpu, jonka absurdit
tarinat kieltämättä sopivat numeron teemaan Järjettömyys&tunteet. Pasin
tekstit toivat mieleen Lennonin kokoelman John Lennon panee omiaan /
Hispanialainen jakovainaa kaikessa päättömyydessään. Tästä kiitos.
(Elämän tarkoituksesta enemmän tämän jutun viimeisessä kappaleessa.)
Nuoruus saapuu
Itsehän olin tässä vaiheessa hitonmoisessa buzzissa onnistuneesta esiintymisestä. Piisistä tykättiin! Sain aplodit! Kitara säilyi ehjänä! En unohtanut edes sanoja! (Mitä edesauttoi se, että olin asetellut kopiot sanoista sekä pöydälle, nuottitelineeseen että lattialle!)
Tietystihän tämä koko ilta oli allekirjoittaneelta yhtä
(epäonnistunutta) kadotetun nuoruuden perässä juoksemista, mutta tähän asti
suurimmalta osin 30-40-50-60+vuotiaista koostuneen yleisön demografia muuttui
äkillisesti, kun illan varsinainen musiikillinen vaihe alkoi. Lauteille kiipesi Iisi-Uuno
Perkus vie -pumppunsa kanssa, ja yhtäkkiä, äkkiarvaamatta yleisön joukkoon oli
saapunut rekkalastillinen parinkympin molemmin puolin liepeilevää nuorisoa.
Massi sooloilee ennen Iisi-Uunon päräytystä. |
En ymmärtänyt kuin vasta myöhemmin, että Uunon ja bändin
letkeä downshiftaus-jukkapoika-henkinen auraalinen anti oli vain osasyy äkkiä
kohonneeseen iloiseen tunnelmaan. Oolrait, olivathan tekstinluvut hienoja ja
sain itsekin synnytettyä jonkinlaisia naurunhörähdyksiä ja hymyjä aikaan
parodiapiisin tapaisellani, mutta nyt ilmassa oli jotain muuta.
Kiihkeyttä. Odotusta. Iloa.
Hormoneja. Nuoruutta. En tiedä, keikalla vallitsi vain kaikin puolin velmu ja
iloisa tunnelma. Uunon iisiys tarttui ja turha taidepönötys suli tapahtumasta
pois (vaikka ei sitä, luojan kiitos, ollut ilmassa juurikaan tekstienkään
aikana.)
En ole samalla tavoin paneutunut musiikin hienouksiin kuin
veljeni aseissa, Benjamin Callahan, mutta uskallan väittää, että tunnistan
taidon, jos esiintyjillä on sitä. Ja kieltämättä sitä oli. Etenkin Jaakko
Myyrin beatboksaus oli hiton ässää. Se, ja Massi Ahtisen akustinen
kitara/puhdas laulu toivat mukavaa twistiä tyylilajiin, joka ei itselleni ole
välttämättä se kaikkein rakkain. Tietysti myös Uunon 80-90-lukujen
lapsuus/nuoruusmuisteloissa vahvasti pyörivät lyriikat 8-bittisine Nintendoineen
vetosivat, ollaanhan tässä aika lailla samoja ikiä / samankaltaisia kokemuksia
kolunneita.
Jaakko Myyri, Iisi-Uuno itse, ja Niko Konttinen. |
Uuno ja Perkus vie päättivät keikat temppuun, joka olisi
pitänyt, perhana vieköön, tajuta itsekin. Kolehtihattu kiertämään, että bändi
saa bensarahat huomista Helsingin keikkaa varten. Ja tulihan sitä massia!
Muutakin kuin Massi Ahtinen.
Nuoruus poistuu
Odotin, että keikan jälkeen tunnelma olisi kohonnut niin
kuin Mitsubishi Zero nousukierteessä kohti punaista aurinkoa. Mutta ei. Artistit
häipyivät. Mammat ryntäsivät sotimaan ensimmäisestä paikasta vessajonossa.
Vanhemmat herrasmiehet seurustelivat sivistyneesti tuopin ääressä. Nuoret –
nuoret olivat kadonneet kuin savuna ilmaan. Tapahtui lässähdys.
Kantele-beat odottaa alkuaan. |
Oli kuin jonkinlainen toivon kelluke olisi nykäisty pois
kollektiivisilta vyötäisiltämme. Yhtäkkiä ilmassa ei ollutkaan enää sellaista
"mitähän seuraavaksi tapahtuu"-tunnetta. Sitä tunnetta, jollaista
koki 12-vuotiaana uudenvuodenyönä, kun kiinalaisten ja roomalaisten makuun
oltiin vasta pääsemässä ja kahden yhteen lyöttäytyneen kaveriporukan
yhteinen, uusi kemia oli vasta muodostumassa. Tai, kun muutamaa vuotta
myöhemmin mentiin pummilla aidanraosta sisään erään kesäfestarin
alkavaan iltaan ja onnistuttiin vielä roudaamaan ne salakiljut mukaan. Ei.
Nuoret olivat kadonneet ja vieneet nuoruuden mennessään. Oli vain haaleneva
keikan fiilis, hälvenevä oman "esiintymisen" buzz ja väljähtyvä
oluttuopin muisto sisuksissa. Oli vain ilman taustamusiikkia pöydissä istuvia,
puolikohteliaasti seuraavaa numeroa odottavia, paikoilleen loksahtaneita
aikuisia.
Beatrunoutta ja avantgarde-ambienssia
No, festaritunne meni, mutta tilalle astui ykkösluokan
taidesekoilu. Kari Miettunen lausui beat-runoutta Jaana Krögerin säestäessä
kanteleella ja Jari Suomalaisen viululla. Tämä kokeilu meni nappiin. Tykkään
voimakkaasta runoudesta. Sellaisesta, joka on kuin raivokas nainti. Niin, ettei tarvitse pyöritellä mitään kultaheloiteltuja
koristekrumeluureja. Antaa vain mennä.
Kari Miettunen. |
Etenkin meditatiivisen ja pohtivan taustasoiton kanssa
riehuva esiintyminen toimi. Toisinaan, pelkkä energinen ääneenluku saattaa
käydä itseään toistavaksi ja lopulta tehottomaksi, jos tarjolla ei ole muuta
kuin huutoa ja ärinää. Mutta hentojen soittimien kanssa luentaan pystyi tuoda
luonnollisesti rauhallisia ja hiljaisia kohtia. Runojen raivokkuus ja
vaimentuminen rullasivat rantaan lyövinä aaltoina. Välillä vaahtopäinä, välillä
tuskin havaittavina. Hypnoottisina.
Settiä olisi kuunnellut pitempään, mutta Stella Galaktika astui lavale jo vartin päästä. Jos äskeinen kantele-viulu-härskiruno-setti
sai joidenkin lukijoiden bullshit-detektorit vipattamaan, niin miten olisi
ambient-taustat, joiden päälle venäläinen taidelaulaja esittää osin
improvisoitua "avaruuslaulua" seinälle heijastettujen Man Rayn ja
Dalin avantgarde-pätkien tahtiin?
Kummallisuus taidehäppeningin tai -teoksen
arvona/itseisarvona on kaksiteräinen miekka. Siitä tulee helposti helvetin
ärsyttävää. Ehkä kyseessä on vain eräänlainen asteikko, jossa joillakuilla raja
tulee vastaan aikaisemmin kuin toisilla. Mutta yleensä, jos esiintyjillä on
teoksessaan muutakin substanssia kuin pelkkä omituinen idea/esilletuonti,
esitys kantaa todella paljon pitemmälle. Stella osasi laulaa ja Jyri-Jussi
Rekisen taustat veivät outoihin maailmoihin. Se ratkaisi asian. Tässä tapauksessa nautin koko
häppeningin vinksahtaneisuudesta. Taidehiipelöintiä!
"No Touch -sensor" oululaisittain. |
Illan päätteeksi Stellan paikan olisi vielä ottanut sopraano
Maria Mannermaa tulkiten Rekisen ambiensseihin otteita Daniil Harmsin kirjasta
Sattumia (joka muuten on loistava pläjäys!). Olin kuitenkin
rehellinen itselleni. Tunnustin, että enpä ole koskaan oikein välittänyt
sopraanokiekumisesta, oli esiintyjä sitten kuinka taitava tahansa sarallaan.
Valitan. Päätinkin siirtyä hyvin ansaitun kylmän huurteisen kautta
tihkusateiseen, sumuiseen ja harmaan rievun peittämään yöhön. Katsomaan
Englanti-Ukraina-pelin toisen puoliajan.
(Katso elämän tarkoitus sivulta 62.)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti