Naamojen jälkeisenä
maanantaina heräsin puoli yhdeltätoista aamulla, minkä jälkeen en enää saanut
unta. Uni olisi todella tullut tarpeen tässä vaiheessa, mutta vittujakos siinä.
Ei muuta kuin kirjoittamaan lukuvuoden viimeistä esseetä ja metsästämään
puuttuvaa viittä pistettä aiheesta Kerrottu tajunta. Helppo nakki muuten, mutta
kun ei oikein jaksaisi kiinnostaa.
Ei oikein jaksa kiinnostaa
koko päivänä tai iltana, mutta yöllä on sitten jo vähän pakko alkaa kiinnostaa
kun deadline tulee päälle. Essee valmistuu lopulta kuudelta aamuyöllä, minkä
jälkeen onkin jälleen nukkuma-aikaa se rapeat viisi tuntia. Jos ei saa itseään
hengiltä viinalla niin ehkä sitten unen puuttella. Kokeilemisenarvoinen juttu.
Alan vähitellen nähdä silmäkulmissani sinne kuulumatonta liikettä, ja hahmoja
jotka eivät kuulu tähän maailmaan. Aurat sentään loistavat vielä poissaoloaan.
Odotellaan |
No, essee tuli sentään
kirjoitettua, ja tiistaina onkin aika siirtyä Helsinkiin tsekkaamaan Bruce Springsteenin ja E Street Bandin kiertueen päätöskeikka. Olihan tuon tason muusikko nähtävä edes kerran elämässä.
Luulin että neljän ruuhka
olisi ohi jo viiteen mennessä saapuessani pääkaupunkiin. No, eipä ollut. Siinä
sitä sitten tunti seistiin, kunnes auto alkoi lopulta keittää, ja samaa
tahtia alkoi lämmetä myös kuljettaja joka joutui edelleen istumaan penkissä
joka ei lukitu. Onneksi mukana on kylmälaukku joka pitää oluet sentään kylmänä ja penkin melko hyvin paikallaan.
Voin kertoa ettei ole kauhean kivaa istua
liikennevaloissa keskellä Mannerheimintietä kun konepellin alta nousee savua
kuin Venäjän metsäpaloista. Viime hetkellä onnetar sentään antaa minulle pienen
murusen toivoa, sillä Sibeliuspuiston kulmalla, täpötäydellä kadulla yksi auto
on juuri poistumassa. Kuskilla tuntuu vain kestävän ikuisuuden että hän saa
romunsa vekslattua ulos parkkiruudusta, itseni odotellessa "kiltisti" autoni verhoutuessa samalla hitaasti savupilven taakse.
Kivaa on |
Lopulta vekslaaja saa kuin
saakin autonsa pois, ja itse pamautan kärppänä auton vapaaseen parkkiruutuun ja
salman lailla sammutan moottorin. Eihän se hyvältä näytä eikä kuulosta, mutta
onneksi olen tämän kesän aikana tottunut käsiin hajoaviin autoihin ja pystyn käsittelemään koko tilanteen zenmäisellä viileydellä.
Auto saa kuitenkin nyt luvan
odottaa, sillä Bruce ei odota. Kisahallin kulmalla kohtaan vanhan
ystäväni Johanneksen, ja matkalla stadionille kiskon itseni raivoisasti oluen ja viskin avulla kevyeen nousuun.
Lopulta pääsemme sisään
stadionille, mutta Pomo sen sijaan antaakin odotella itseään, ja tuumimme Johanneksen
kanssa että lavan edessä voisi olla aika kivaa. Siellä
kuitenkin törmäämme täysin käsittämättömään järjestelyyn. Lavan edustalle on
aidattu karsina, jonne päästäkseen tarvitsee rannekkeen. Näitä on
jaettu tietty määrä nopeimmille, jonka jälkeen sisään ei toistaiseksi päästetä rannekkeettomia, ennen kuin keikka alkaa. Tämän jälkeen tilanne katsotaan uudestaan.
Born in the You Know Where |
Tätä ei pieni journalisti
taaskaan ymmärrä. Jos on maksanut kenttäpaikasta, sen luulisi oikeuttavan mihin
tahansa paikkaan kentällä. Ja kuinka vaikeaa se olisi ollut laskea kuinka monta
henkeä mahtuu tuohon lavanedustan karsinaan, ja sen jälkeen vain jakaa kaikki
nuo keltaiset rannekkeet. Reilua sekään ei olisi ollut mutta en ymmärrä tuota
että nyt jaetaan osa, ja lisää ehkä myöhemmin jos siltä tuntuu. Kaiken
lisäksi lavan edessähän pitäisi olla se kovin meno, missä ovat kaikkein hardcoreimmat
fanit. Kapitalismi on todella tappanut rock’n’rollin.
Jäämme kuitenkin porteille
odottelemaan kuuliaisesti, ja juuri kun olemme luovuttamassa, Pomo
viisitoistahenkisine bändeineen astelee lavalle. Ehkä vähän pienempikin bändi
olisi riittänyt, mutta ei haittaa että hommassa on vähän suuren maailman
meinikiä.
Pari biisiä joudumme
katselemaan karsinan reunassa, mutta sen jälkeen väkeä aletaan ottaa sisään,
ja sen sijaan että järkkärit olisivat saaneet muodostettua kunnollisen jonon,
noin sata ihmistä yrittää tunkea samanaikaisesti sisään pikkuruisesta portista.
Kaverikuva |
Lopulta kuitenkin saamme
itsemme tungettua Johanneksen kanssa itsemme toiselle puolelle, missä
onkin mukavan väljää koko keikan ajan. Välillä pystymme poistumaan onnellisina
rannekkeenomistajina jopa anniskelualueen puolelle, ja sen jälkeen palaamaan
ongelmitta loistaville paikoillemme. On kiva olla etuoikeutettu.
Etukäteen mietin, miten
kukaan jaksaa katsoa yli kolme tuntia yhtä ja samaa bändiä, vaikka olisi kuinka
hc –fani. Nyt tiedän että aika vitun helposti. Pomo soitti aivan vitun tiukasti
yli neljä tuntia – ilmeisesti kaikkien aikojen pisimmän keikkansa – ja kun se
oli ohi, tahdoin kuulla lisää.
Täytyy kyllä sanoa että
eihän tuollainen enää mikään keikka ole, vaan yhden bändin pienoisfestari. Oli
kuitenkin aivan joka pennin arvoinen keikaus, ja illalla poistuin paikalta
erittäin hyvillä mielin. Siinä vaiheessa ei paljon haitannut univajeet eivätkä
hajonneet autot. Ehkä yksi parhaista
keikoista mitä olen ikinä nähnyt, ja olen kuitenkin aika monta keikkaa elämäni
aikana todistanut.
The Boss |
Mighty Max joka oli nuoruusvuosistaan rauhoittunut huomattavasti rumpujen takana, mutta antoi näytteen taidoistaan aina kun Pomo sitä erikseen pyysi.
Professor Roy Bittan pianossa. Elegantti, virheetön, tyylikäs.
Garry W. Tallent bassossa. Miestä ei tuntunut kiinnostavan juurikaan mitä lavalla tai yleisössä tapahtuu, hän vain soitti bassoa, ja soitti sitä vitun taitavasti. Miestä ja hänen yksinäistä fiilistelyä oli ilo seurata.
Jake Clemons. Perinyt upeasti The Big Manin paikan fonin varressa.
Nämä, kaikki muut ja tietysti Pomo tekivät illasta unohtumattoman, vaikka monta omaa suosikkibiisiäni jäi tulematta. Näistä lähes kaikki tosin olivat melankolisia biisejä, jotka
hyväntuulinen Pomo oli tällä kerralla lähes kokonaan karsinut settilistastaan
pois. Keikka oli kaikkineen kuitenkin niin kokonaisvaltainen elämys, että ei
paljon haittaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti