"Jumalan kasvojen eteen oli totuttu astumaan yksin
tai luotetun opastajan kanssa kahden"
- Hannu Raittila, Ei minulta mitään puutu -
Vietettyäni juhannuksen
enimmäkseen hiljentymisen merkeissä, sikiöasennossa maaten, itkien ja
itsesäälissä velloen, oli seuraava looginen askel kääntyä korkeampien voimien
puoleen, ja katsoa mitä heillä oli tarjottavanaan.
Tilaisuus tähän tulikin kesäkuun viimeisenä viikonloppuna, kun Suviseurat kokoontuivat aivan
kesätukikohtani viereen Lopen Räyskälään – tarkemmin sanottuna Räyskälän urheiluilmailuopistoon.
Suviseurat, joita on järjestetty jo yli vuosisadan ajan eri puolilla suomea, kokoaa vuosittain Vanhoillislestadiolaiset yhteen kuuntelemaan Jumalan sanaa ja veisaamaan virsiä ja saamaan syntejä anteeksi.
Niin, lestadiolaisilla
tosiaan on omien sanojensa mukaan taivaan valtakunnan avaimet käsissään.
Käytännössähän tämä tarkoittaa sitä, että jokainen uskossa oleva pystyy
antamaan toiselle kaikki synnit anteeksi Jeesuksen nimessä ja sovintoveressä.
Mietin vain, että jos Jeesus sovitti meidän kaikkien synnit jo ristillä,
täytyykö niitä enää erikseen anteeksi pyydellä ja saada, vaikka onhan esim.
katolisillakin omat rippinsä. Tiedä näistä, kun en ole niin teologiaan
perehtynyt.
Mietinkin, että jos
syntien anteeksianto on näin helppoa ja yksinkertaista, luulisi lestadiolaisten
suorastaan rypevän synnissä. Sain kuitenkin huomata, että näin ei todellakaan
ole.
- Hannu Raittila, Ei minulta mitään puutu -
”Ilmeisesti pappa on vanhana alkanut ajatella niin, ettei uskovaisten
pitäisi kokoontua isoihin juhliin julistamaan toisiaan autuaiksi, erottaa
itseään niin näkyvällä tavalla kadotetuista maailman lapsista.
Kai pappa oli alkanut
ajatella, että ihminen on syntiensä kanssa yksin eikä mikään väkijoukko voi
antaa niitä anteeksi, vaikka olisi kuinka autuaassa uskossa”.
- Hannu Raittila, Ei minulta mitään puutu -
Kylällä oli mietitty jo
pitemmän aikaa, mikä olisi paras mahdollinen markkinarako päästä osalliseksi
siitä potista, jonka 70 000 potentiaalista ostajaa, mukanaan tuo. Lopulta kylän
muutamat touhukkaimmat ihmiset päättivät perustaa lentokentän vieressä
sijainneeseen varastohalliin baarin. Luvat saatiin lentokentän omalta baarilta,
jonka täytyi sopimuksen mukaan olla suljettuna koko Suviseurojen ajan.
Varastohalli puolestaan oli edellisenä vuonna rakennettu juuri ja juuri
lentokentän ulkopuolelle, joten taivallinen käskyvalta ei ulottunut tähän
paheiden pesään.
On kaikki valmiina suurta iltaa varten |
Valvontakamerat kerrankin hyvin piilossa |
Ystävällisyys, mikä minua
kohtasi oli pysäyttävää. Olin tuskin päässyt ulos ajoneuvosta, kun jo
tarjottiin tassua käteltäväksi. Luokkatilan tuulikaapissa puolestaan kyseltiin
mitä mediaa mahdoin edustaa – ja päästäessäni ilmoille Jyväskylän
ylioppilaslehden nimen – olin kertakaikkisen hämmentynyt mielenkiinnosta ja
positiivisuudesta jonka lestadiolaiset minuun kohdistivat. Aikaisemmilla
festareilla olin pyrkinyt pitämään kohtalaisen matalaa profiilia, sillä
edustinhan hädin tuskin oikeaa lehteä tuossa valtamedioiden meressä.
Suviseuroilla oltiin vain tavattoman mielissään siitä, että heidän tapahtumansa
kiinnosti myös hiukan pienempiä julkaisuja.
Nopeammin kuin ehdin sanoa
vanhoillislestadiolaisuus, nämä löivät käpäliini pressikorttia, ajolupaa ja
ruoka- ja kahvilippusia, vaikka en ollut erikseen sellaisia edes pyytänytkään.
Tätä voisi kutsua palveluksi.
Itse lehdistötilaisuudesta
ei paljoakaan käteeni jäänyt, olinhan pyrkinyt ottamaan asioista mahdollisimman
paljon selvää jo etukäteen. Kuitenkin, tuossa ko. lehdistötilaisuudessa
onnistuin rohkaisemaan mieleni ja esittämään journalistisen urani ensimmäisen
lehdistötilaisuuskysymyksen, mikä muuten koski alueen turvajärjestelyjä. Jumalan kämmenellä oli kuulemma turvallista olla.
Koirat haukkuu ja karavaanarit kulkee |
Tuli kirkkoon mies ja lapsi |
Lestadiolaisten mielestähän alkoholi
johtaa syntiin, ja ovat siinä muuten pirun takuulla oikeassa (myönnän, että
itsekin olen hairahtunut syntiin alkoholin vaikutuksen alla kerran tai pari). Oli
todella huomionarvoista, kuinka vähän alkoholia suviseuravieraat käyttivät
viikonlopun aikana. Itse en nähnyt paikalla ensimmäistäkään humalaista (omaa
seuruettani lukuunottamatta), mutta torstai-yönä jutellessani
järjestyksenvalvojien kanssa satuin kuulemaan että yhdellä teltalla oli
humalainen nuorisojoukko.
Keittolounas (alkoholiton) |
Onkin erittäin
huomattavaa, että Suviseuroilla toimittiin jatkuvasti positiivisen ajattelun
kautta, kun taas tämän kesän rockfestivaaleilla olen törmännyt aivan liikaa
negatiivisuuden kautta tapahtuvaan ajatteluun. Miksi ylipäätään kieltää asioita, joista ei ole haittaa kenellekään?
Tunsimme valon laskeutuvan yllemme |
Perjantai-iltaa
jatkettiinkin jouhevasti mölkyn, painiskelun, saunomisen ja yleisen hauskanpidon
merkeissä. Ulkomailla, kaupungeissa ja festareilla vietettyjen perjantaiden
jälkeen oli todella mukavaa viettää iltaa maaseudun rauhassa vanhojen
ystävien kesken.
Pidimmekin hauskaa siinä määrin, että kun lopulta pääsimme suviseura-alueelle, kello oli suunnilleen
puoli neljä yöllä, ja paikalla erittäin hiljaista. Jälkeenpäin ajatellen
tämä oli ehkä parempi ottaen huomioon seurueemme hyvin epäpyhän tilan.
Ainakin pöydässä oli tilaa kyynärpäille |
Paljastui myös, että baarin yhteyteen rakennetussa kaupassakaan ei käynyt asiakkaita. Lestadiolaiset olivat omien kauppojensa kanssa niin omavaraisia, että paikallisten baari-ideasta muodostui täydellinen fiasko, joka kylällä kiertäneen huhupuheen mukaan tahkoi 20 000 tappiota.
Toisaalta, lauantaisen
baarissakäyntimme jälkeen tämä ei juurikaan harmittanut allekirjoittanutta. Ensinnäkin,
yhdelle seurueemme henkilöistä ei tarjoiltu, koska hänellä ei ollut mukanaan henkkareita.
Tämä nyt voisi olla ymmärrettävää, mutta olisihan se jonkin verran outoa jos
yli 25 –vuotiaitten kanssa pyörisi yksi alle 18 –vuotias. Lisäksi luulisi, että
tappiolla käyvä baari koettaisi edes minimoida tappionsa. No, itsepähän tahtoivat tehdä kaiken lain kirjaimen mukaan.
Lisäksemme baarissa
pyöri lähinnä n. 10 –vuotiaita kakaroita, ja vaikka en itse ole kovin perillä
anniskelu- ja lastensuojelulaeista, luulisi tämänkin olevan, jos ei kiellettyä,
niin vähintäänkin moraalisesti arveluttavaa.
No, eipä tarvinnut ostaa toisia tuoppeja, vaan koimme parhaimmaksi jättää uskovaiset omaan rauhaansa, ja baarinpitäjät omaan tyhjyyteensä ja siirtyä takaisin tukikohtaamme.
Erätulilla |
Mitä jäi käteen?
Päällimmäisenä
Suviseuroista jäi mieleen alaikäisten tupakointi, alkoholittomuus, ihmisten
ystävällisyys sekä lähes pelottavalla tasolla oleva organisoimiskyky. Oli
hämmästyttävää miten oikeastaan kaikki toimi ilman suurempia ongelmia.
Vielä hämmästyttävämpää oli todellakin järjestävien tahojen pohjaton ystävällisyys, mihin
ei todellakaan ollut päässyt tottumaan rockfestivaaleilla. Kaikki olivat avuliaita,
ja kaikkien kanssa pystyi keskustelemaan. Tuollainen positiivisen energian
vastaanottaminen tuntui todella hyvältä liian pitkään jatkuneen negatiivisuuden jälkeen.
Toimittaja piirsi rotan, luoja yksin tietää miksi |
Jumala on kaupunkinsa vahva turva |
Uskonnoista en yleisesti
ottaen juurikaan välitä, enkä ole vielä onnistunut muodostamaan pysyvää kuvaa
siitä, mihin itse uskon. Pidän siis itseäni agnostikkona.
Joinakin päivinä tahdon ajatella moniin jumaliin, sielunvaellukseen,
taivaaseen ja helvettiin.
Ja jos helvetti todella on
olemassa, en tarvitse lestadiolaisia tai muitakaan uskovaisia muistuttamaan
itseäni että olen menossa sinne niin että kolina käy. Kuitenkin mieltäni vaivaa se minkälainen kuva helvetistä meille on annettu. Jos paholainen on todella olemassa paikassa nimeltä helvetti,
miksi ihmeessä hän kostaisi synnintekijöille? Eikö paholaisen nimenomaan
pitäisi olla Jumalaa vastaan, ja synnintekijöiden kiduttaminen Jumalan tahdon
täyttämistä. Anteeksi vain, mutta en voi olla näkemättä tässä asiassa pientä
ristiriitaa. Ehkä hän todella on meidän hiljainen vartijamme.
Lisäksi, kuten irlantilaiset tapaavat sanoa:
In life, there are only two things to worry about—
Either you are well or you are sick.
If you are well, there is nothing to worry about,
Either you are well or you are sick.
If you are well, there is nothing to worry about,
But if you are sick, there are only two things to worry about—
Either you will get well or you will die.
If you get well, there is nothing to worry about,
Either you will get well or you will die.
If you get well, there is nothing to worry about,
But if you die, there are only two things to worry about—
Either you will go to heaven or hell.
If you go to heaven, there is nothing to worry about.
Either you will go to heaven or hell.
If you go to heaven, there is nothing to worry about.
And if you go to hell, you’ll be so busy shaking hands with all your
friends
You won’t have time to worry!
You won’t have time to worry!
Vaikka todella toivon, että kuoleman
jälkeen on jotain (olisi masentavaa jos ei olisi), tahdon myös uskoa että taivas ja helvetti ovat tässä ja nyt. Omien, jokapäiväisten valintojen kautta tulemme elämään elämäämme joko paratiisissa tai helvetissä.
Kaikesta ystävällisyydestä huolimatta "hyviksien" bileet tuntuivat jotenkin laimeilta ja omat bileemme kesätukikohdassa olivat huomattavasti hauskemmat. En siis onnistunut löytämään valaistumista ja rauhaa, joten oli yritettävä jatkaa vanhalla polulla. Minun oli yritettävä saada itseni kasaan jollakin muulla keinoin, ja seuraava tilaisuus tähän tarjoutui Ruisrockissa, jolloin edessä olisi ensimmäinen erä pahamaineisen
Garth Butcherin kanssa.
Oi että, olipa yllättävä, mielenkiintoinen ja hykerryttävä postaus!
VastaaPoistaHerran siunausta!
VastaaPoistaEka erä käyty, mr. Callahanin recappia odotellessa...